9 zaručených tipov, ako schudnúť raz a navždy | PRIMULUS

9 zaručených tipov, ako schudnúť raz a navždy

Nadváha, obezita, nadmerný telesný tuk – to sú pojmy, ktoré sa v dnešnej modernej spoločnosti objavujú čím ďalej tým častejšie.

A súčasne všadeprítomný stres v kombinácii so sedavým zamestnaním za počítačom týmto pomyselným zabijakom ľudskej atraktivity ešte prispievajú.

Internet je dnes plný obsahov a návodov, ako zhodiť pneumatiku okolo brucha pomocou drastických diét alebo ešte horšie s pomocou plastického chirurga.

Čo si budeme hovoriť, s pribúdajúcim vekom sa tento problém ešte zhoršuje a mnohí z nás po týchto radikálnych metódach rovnako siahnu.

Ľudské telo je ale neuveriteľne adaptabilný stroj. V prípade, že svoj telesný tuk dlhé roky neriešite a naraz s hrôzou zistíte, že už nezapnete svoje obľúbené džínsy, nezúfajte...pre tých z Vás, ktorí sa rozhodli korienkom na obed alebo liposukcii oblúkom vyhnúť, mám pár tipov, ako zhodiť prebytočný telesný tuk a zostať pri tom v pohode.

Vezmite si tieto rady k srdcu a uvidíte, že sa Vám podarí zhodiť prebytočný tuk omnoho rýchlejšie, než ste ho nabrali – v tomto ohľade je čas na Vašej strane.

1. Nevážte sa

Prvá a možno najdôležitejšia rada – vykašlite sa na kontrolu Vašej hmotnosti a hoďte svoju domácu váhu do koša (alebo ju aspoň schovajte pod posteľ).

Svaly totiž vážia viac než tuková vrstva, takže keď trénujete intenzívne, priberiete dve kilá svalov a súčasne zhodíte dve kilá tuku, váha bude stále ukazovať rovnako, ale pri pohľade do zrkadla uvidíte rozdiel.

Takže váhu používajte skôr len ako vodítko, ale omnoho lepšie ukazovatele sú zrkadlo, Vaše oblečenie a prevažne to, ako sa cítite.

2. Redukujte kalórie postupne

Akonáhle objavíte na svojom tele nejaký fald, ktorý tam pred rokom nebol, úplne najväčšia hlúposť, ktorú môžete urobiť je, že prestanete jesť a začnete držať nejakú drastickú diétu.

Ako som sa už zmienil vyššie, telo je veľmi adaptívne a v prípade náhlej zmeny prísunu kalórii sa prepne do tzv. režimu hladovania. To znamená, že pre Váš metabolizmus bude omnoho náročnejšie spáliť tuk. Omnoho lepšie je znižovať prísun kalórií veľmi pozvoľna, nech si telo na tieto zmeny dokáže zvyknúť.

3. Meňte svoj prísun kalórií

Toto je veľmi jednoduchý spôsob, ako prekabátiť svoje telo, stratiť prebytočný telesný tuk a pritom zachovať svoj metabolizmus aktívny.

Zmenou príjmu kalórií každých pár dní, namiesto toho, aby ste jedli presne rovnaké množstvo kalórií každý deň, udržíte režim hladovania a naďalej budete spaľovať prebytočný tuk.

Princíp je jednoduchý.

I keď je v dnešnej dobe jedla dostatok a niečo pod zub zoženiete takmer na každom rohu, ľudské telo je od prírody nastavené tak, že si ukladá toľko energie, koľko je možné, aby sa bolo schopné pripraviť na dobu nedostatku.

Jedným zo spôsobov, akým to robí je, že nastaví rýchlosť metabolizmu podľa množstva prijatých kalórií.

Pokiaľ budete držať rovnaké množstvo kalórií každý deň, Vaše telo zníži rýchlosť metabolizmu a zabráni spaľovaniu tukov.

Všetko je to o hormónoch.

Keď je hladina leptínu vysoká, zostane i rýchlosť Vášho metabolizmu vysoká, čo znamená, že spálite tuk rýchlejšie.

Keď hladina leptínu klesne, rovnako sa spomalí i Váš metabolizmus.

Pokiaľ je teda prísun kalórií nízky a stabilný, Vaša hladina tohto hormónu bude postupne klesať a prestanete spaľovať prebytočný tuk.

Keď však na niekoľko dní zvýšite prísun kalórií a potom opäť udržujete svoj normálny prísun kalórií, udržíte hladinu leptínu vysoko a teda neustále spaľujete prebytočný tuk.

4. Trénujte so závažím

Je dokázané, že záťažový tréning s činkami alebo závažím pomáha so stratou prebytočného tuku mnohými spôsobmi.

Sám o sebe silový tréning spaľuje kalórie.

Štúdia taktiež ukazuje, že na rozdiel od aeróbneho cvičenia, spaľujete tuk ešte 39 hodín po tréningu. Naviac, čím viac svalov máte, tým viac kalórií spálite.

Takže i keď je Vaším cieľom iba zbavenie sa prebytočného tuku, je vždy lepšie trénovať s primeranými váhami než iba aeróbne.

Nakoľko pri chudnutí vždy najprv strácate svaly a až potom tuk.

Kombinácia aeróbneho cvičenia so silovým tréningom je preto optimálnou voľbou. Udržíte totiž svoj metabolizmus na vysokej spaľovacej hladine a naviac premeníte energiu z tuku na svaly.

Vaša postava naviac získa omnoho zdravší a príťažlivejší vzhľad.

5. Krátke intervaly s vysokou intenzitou

Keď cvičíte, snažte sa striedať krátke, ale intenzívne opakovania a robiť iba krátke pauzy medzi sériami.
PREČO? Lepšie výsledky v kratšom čase!!!

Jedna z veľmi dobrých intenzívnych tréningových metód, pri ktorej spálite mnoho kalórií je skákanie cez švihadlo – po krátkom, asi 30 sekundovom rozohriatí, skúste skákať 20 sekúnd najrýchlejšie, ako to pôjde a potom ešte pol minúty s pomalšou kadenciou.

Zo začiatku skúste 5 – 6 takýchto sérií a postupne zvyšujte intenzitu.

Nezabudnite sa pred každou sériou rozohriať.

6. Jedzte viac tukov

Paradox čo?

Článok o spaľovaní tukov, v ktorom hovoria, aby ste jedli viac tukov.

Lenže Vážení – nie sú tuky ako tuky.

Samozrejme Vás nechcem nabádať, aby ste sa napchávali hranolčekmi alebo hamburgermi.

Konzumácia tzv. zdravých tukov Vám pomôže nielen s budovaním svalovej hmoty, lepšiemu zotaveniu po tréningu, ale i so spaľovaním prebytočného telesného tuku.

Zdravé tuky majú taktiež vplyv na správnu funkciu Vašich orgánov vrátane srdca.

Takže aké sú to tie tzv. zdravé tuky?

Existujú dva typy zdravých tukov. Polynenasýtené, hlavne omega-3 mastné kyseliny, ktoré nájdeme v rybom mäse a orechoch. A mononasýtené, ktoré sa vyskytujú v arašidovom masle, olivovom a rybom oleji a taktiež vo vaječných žĺtkoch.

7. Zredukujte cukry

Tu sa názory radikálne líšia.

Niektorí sú zástancami tzv. nízko-sacharidových diét, niektorí sú proti redukcii cukrov úplne.

Bez ohľadu na to, ku ktorej strane sa prikláňate Vy, pointa je, že zníženie prísunu cukrov, prevažne teda škrobu, Vám pomôže so stratou telesného tuku.

Pokiaľ už konzumujete sacharidy, mali by pochádzať zo zdrojov, ako sú ovsené vločky (POZOR: nemyslím Müsli, ktoré sú prisladzované sacharózou) a zeleniny.

Rovnako je veľmi dôležité správne načasovanie prísunu sacharidov. Väčšinu sacharidov by ste mali konzumovať v dopoludňajších hodinách alebo pred tréningom, kedy potrebujete viac energie a behom dňa tento prísun znižovať.

8. Zvýšte svoj prísun bielkovín

Zvýšený prísun bielkovín zrýchli Váš metabolizmus a nie len, že budete priberať viac svalov, ale budete taktiež spaľovať viac tuku.

Behom konzumácie bielkovín totiž telo spaľuje viac kalórií, než behom konzumácie tukov či sacharidov.

To potvrdzuje taktiež štúdia, publikovaná v časopise American Journal of Physiology, kde bolo jednej skupine podávané zvýšené množstvo bielkovín (o 1,5 g bielkovín viac na 1 kg hmotnosti), zatiaľ čo druhá skupina bola udržiavaná na spodnej hladine odporučenej dennej dávky bielkovín. Skupina so zvýšeným príjmom bielkovín priemerne spálila o 6% viac telesného tuku, než skupina druhá.

9. Jedzte viac menších jedál behom dňa, než 2 – 3 hlavné

To zaistí, že budete telu dodávať potrebné živiny pre budovanie svalovej hmoty behom celého dňa a pritom budete spaľovať tuk.

A ako bonus, budete Váš metabolizmus udržiavať stále na vyššej energetickej hladine, čo zabráni Vášmu telu prepnúť sa do režimu hladovania, ktorý môže nastať v prípade príliš veľkých páuz medzi jedlami.

Pokiaľ totiž budete hladovať, Vaše telo začne najprv spaľovať energiu zo svalov a naopak zvýši Vaše tukové zásoby – čo je presne opak toho, čo chceme.

Na záver

Nebuďte ten typ človeka, ktorý sa neustále sťažuje na to, že nemá na cvičenie čas alebo že k nemu bola príroda nespravodlivá, ale sám neurobí pre posilnenie svojho zdravia alebo zlepšenie telesnej kondície nič.

Teraz máte potrebné informácie, tak choďte do toho! Zatočte so svojím prebytočným tukom, zlepšite svoje zdravie, zvýšte sebavedomie a uvidíte, že sa budete cítiť lepšie.


za tím PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.
Späť na blog