Jednoduchý trik, ako zlepšiť citlivosť na inzulín a podporiť spaľovanie tukov | PRIMULUS

Jednoduchý trik, ako zlepšiť citlivosť na inzulín a podporiť spaľovanie tukov

Pokiaľ je Vaším cieľom spaľovanie tukov, je dôležité mať vysokú citlivosť na inzulín. V dnešnom článku si povieme jednoduchý trik, ako zlepšiť citlivosť na tento hormón a urýchliť tým spaľovanie tukov.

Čo to vôbec je citlivosť na inzulín?

Je to proces tela a jeho reakcie na inzulín produkovaný po jedle. Pokiaľ je človek citlivý na inzulín, stačí mu jeho malé množstvo k tomu, aby znížil glukózu v krvi. Každá potravina, ktorú zjete, stimuluje tvorbu inzulínu. Niektoré ovplyvňujú inzulín viac a iné menej. Napríklad tuky majú na tvorbu inzulínu minimálny efekt, zatiaľčo takmer všetky formy sacharidov jeho hladinu okamžite zvýšia.

Ľudia s vysokou citlivosťou na inzulín sú schopní spracovávať sacharidy už pri menšom zvýšení inzulínu v tele. Naopak existujú ľudia s tzv. rezistenciou na inzulín, ktorí potrebujú väčšiu dávku inzulínu k spracovaniu prijatých sacharidov.

Zvýšená hladina tohto hormónu po dlhú dobu má za následok priberanie tukov, obezitu a rezistenciu na inzulín vedúci až k cukrovke 2. typu. Pokiaľ je Vaším cieľom rýchle spaľovanie tukov, mali by ste sa zamerať na zlepšenie Vašej citlivosti na inzulín.

Hladina inzulínu je spojená priamo so spaľovaním tukov, pretože pri vyššej hladine dôjde k zastaveniu odbúravania tukov. Keď je inzulín zvýšený, nemôžete chudnúť. Zvýšený inzulín totiž blokuje produkciu rastového hormónu podporujúceho odbúravanie tukov. Pokiaľ jete často potraviny bohaté na sacharidy a naviac s vysokým glykemických indexom, pomaly sa stávate odolný voči inzulínu a Vaša citlivosť naň klesá. Vďaka tomu Vám pri každom jedle inzulín vyletí hore a nemôžete schudnúť.

Pre lepšie odbúravanie tukov by mala Vaša hladina inzulínu byť dlhodobo nízka alebo po prijatí sacharidov rýchlo klesať. A k tomuto potrebujete vysokú citlivosť na inzulín.

Ako zlepšiť citlivosť na inzulín?

Citlivosť na inzulín je závislá na faktoroch, ako je stravovanie, cvičenie a životný štýl.

Podľa vedeckých štúdií ale existuje jedna látka, ktorá znižuje nárast inzulínu po jedle s vysokým obsahom sacharidov a podporuje spaľovanie tukov.

Tou látkou je kyselina octová, či jednoduchšie – ocot.

Niekoľko štúdií preukazuje pozitívny efekt kyseliny octovej v rôznych podobách.

Napríklad jedna japonská štúdia z roku 2009 ukazuje pozitívny vplyv na telesný tuk, BMI a obvod pásu pri podávaní iba 15 ml octu denne u obéznych ľudí. Rovnaký tím vedcov uskutočnil podobnú štúdiu v roku 2010, kedy konzumácia octu zvýšila energetický výdaj. Vo všetkých štúdiách sa podávalo iba 15 ml octu, čo odpovedá jednej polievkovej lyžici.

Existujú taktiež dôkazy, že kyselina octová zvyšuje pocit sýtosti, takže toho menej zjete.

Záver

Podľa všetkých štúdií je jasné, že efekt octu na zníženie koncentrácie glukózy v krvi je okolo 20% - 35%, čo je veľké číslo i v porovnaní s liekmi na predpis či steroidmi. Tento efekt platí pre obéznych i zdravých ľudí.

Pokiaľ chcete stratiť tuk, cítiť sa menej hladný či zlepšiť hladinu glukózy vo Vašej krvi, najjednoduchší trik je pridať do Vašich jedál rôzne druhy octov.

PS: Osobne odporúčam jablčný ocot. Ten má dostatočne veľkú kyslosť (5%) a jedna polievková lyžica v pohári vody nechutí vôbec zle.


za tím PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.
Späť na blog