Tichý zabijak testosterónu? Alebo 5 rád ako zvládať stres a depresie | PRIMULUS

Tichý zabijak testosterónu? Alebo 5 rád ako zvládať stres a depresie

Všetci často hovoríme, že sme v strese.

Počúvame to v našom okolí takmer denne.

Stres v práci, stres zo školy, stres z manželky. :)

Čo to ale vlastne stres je a ako dokáže ovplyvniť naše telo, zdravie a taktiež naše hormóny?

Dnes si povieme, ako tento stav negatívne ovplyvňuje Vaše telo a taktiež Vám prezradíme 5 rád, ako so stresom a depresiami účinne bojovať.

A ako je u nás zvykom, všetky fakty máme vedecky podložené.

Takže poďme začať

Dovoľte mi predstaviť sa... Pán Stres

Je celkom ťažké konkrétne popísať, čo pojem „stres“ presne znamená.

Najjednoduchšie ho môžeme označiť ako reakciu tela na určitý problém či výzvu.

Stres môžeme rozdeliť na dve hlavné kategórie a to na:

  • krátkodobý stres – jedná sa o rýchlu reakciu (napr. pri nečakanom probléme), kedy Vaše telo zaplaví stresový hormón (glucocorticoids), vďaka ktorému sa zvýši Vaše vedomie a ostražitosť voči stresovému podnetu. Vďaka tejto reakcii sme boli v minulosti schopní prežiť. Našťastie, ako rýchlo tento stresový hormón príde, tak i odíde. Tento druh stresu je teda veľmi krátkodobý a nemá pre naše telo takmer žiadne negatívne účinky.

  • dlhodobý stres – tu už ide do tuhého. Pokiaľ sme dlhodobo vystavovaný určitej stresovej situácii (uvrieskaný šéf, neustále urazená manželka, nedostatok financií apod.), tak sú stresové hormóny po dlhú dobu zvýšené. A tento fakt má veľmi negatívny vplyv na naše telo a našu myseľ. Dlhodobý stres dokáže i nepriaznivo pôsobiť na Váš endokrinný systém a tým tak ovplyvniť hladinu testosterónu v tele.

A tejto téme sa budeme venovať ďalej...

Stres a testosterón

Hlavným dôvodom, prečo stres ovplyvňuje hladinu testosterónu je ten, že primárnym stresovým hormónom je kortizol, ktorý ako už asi viete (pokiaľ čítate náš blog ) potláča prirodzenú tvorbu testosterónu.

Ako som sa zmienil na začiatku tohto článku, poďme si predstaviť pár štúdií, ktoré nám efekt stresu na testosterón dokazujú.

Pekne čierne na bielom.

  • Niekoľko zvieracích štúdii dokázalo, že dlhodobé pôsobenie stresových vnemov preukázateľne znížilo hladinu testosterónu u niekoľkých druhov zvierat, štúdie tu, tu, tu a tu. Z uvedených štúdií je zrejmé, že zvýšený kortizol má za následok nižšiu hladinu testosterónu.

  • Štúdie z vojenského prostredia zistili, že bola prítomnosť stresových podnetov (ako strach z boja či smrti) spojená so značne zníženou hladinou testosterónu.

  • V ďalších štúdiách, mimo vojenského prostredia bolo zistené, že dlhodobé depresie spôsobené stresom, znížili tvorbu testosterónu a naopak zvýšili produkciu hormónu kortizolu (štúdie tu a tu)

Z vyššie uvedeného je jasné, že stres dokáže byť skutočne tichým zabijakom testosterónu.

No dobre, ale čo s tým?

Ako sa dá najlepšie bojovať proti stresu a čo robiť pre zníženie hladiny kortizolu v tele?

Poďme si predstaviť pár rád a tipov.

1. Meditácia

Meditujte alebo sa aspoň naučte relaxovať.

A teraz nemám na mysli to, že musíte sedieť v tureckom sede, mať pred sebou sviečku a s výdychom hovoriť budhistickú formulu „Kumbajááááá“

Stačí, keď sa denne na pár minút zastavíte a skúsite na chvíľu vypnúť Váš mozog a na nič nemyslieť.

Najlepšia forma meditácie pre začiatočníkov je pozorne sledovať Váš dych. Byť si vedomý každého svojho nádychu a výdychu.

Pár dôkazov, že to naozaj funguje (tu a tu)

2. Prechádzka v lese

V Japonsku prišli so zaujímavou štúdiou na tému ako zvládať stres a depresie. Zistili, že obyčajná prechádzka v lese či na horách dokáže značne znížiť hladinu kortizolu v tele.

Takže neseďte doma a vyrazte občas do prírody.

3. Vitamín C

Jeden z najznámejších vitamínov vôbec. A jeho sláva nie je určite pre nič za nič. Je dokázané, že Vitamín C dokáže znížiť produkciu kortizolu behom stresových situácií a taktiež dokáže zmierniť negatívny efekt kortizolu na naše telo.

4. Dlhší spánok

I keď to nie je behom stresových dní úplne jednoduché, dlhší spánok dokáže značne znížiť hladinu kortizolu a tým taktiež samotný stres a depresie. 

5. Reč tela

Naše telo a to, ako stojíme či sedíme, dokáže mať veľký vplyv aj na naše hormóny. Pokiaľ chcete vedieť ako behom 2 minút znížiť hladinu kortizolu až o 25%, určite si prečítajte náš minulý článok na blogu (tu).

Záver

Chronický stres dokáže byť naozajstným zabijakom a to nie len testosterónu. Jeho príznaky sú negatívne pre celé naše telo a mozog.

Skúste pár našich tipov pre boj so stresom a dajte nám vedieť, či Vám pomohli.

Zdroj: anabolicmen.com - s láskavým zvolením autora


za tím PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.
Späť na blog