4 prírodné adaptogény znižujúce stres a hladinu kortizolu | PRIMULUS

4 prírodné adaptogény znižujúce stres a hladinu kortizolu

Málo spánku, veľa práce, nezaplatené účty a hromada nevyriešených vecí.

Sú Vám tieto situácie povedomé?

Ak áno, ste často v strese a tým pádom máte v tele zvýšenú hladinu kortizolu (stresového hormónu).

A to určite nechcete.

Dlhodobo zvýšený kortizol doslova ničí molekuly testosterónu.

Mužské pohlavné žľazy produkujú enzým zvaný 11ßHSD-1. Ten má za úlohu molekuly testosterónu pred kortizolom chrániť, ak je ale hladina stresového hormónu zvýšená dlhšiu dobu, ide o veľké množstvo, ktoré už tento enzým nedokáže zvládnuť.

Nízky testosterón spôsobuje ešte väčšiu únavu a horšie sústredenie. A začarovaný kruh je na svete.

Zvýšený kortizol môže byť aj jedna z najrýchlejších ciest, ako o svoj testosterón prísť.

Čo s tým?

Dnes sa pozrieme na druhy bylín, ktorým sa hovorí adaptogény a podľa štúdií dokážu znížiť hladinu kortizolu v tele a Váš stres.

Názov "adaptogén" vychádza z účinnosti daných bylín prispôsobiť Vaše telo na zvýšenú hladinu kortizolu a tým vrátiť jeho hladinu do normálu. Pokiaľ máte kortizol zvýšený, adaptogény Vám ho pomôžem znížiť.

Poďme si predstaviť 4 silné a účinné prírodné adaptogény , ktoré zoženiete aj u nás.

1. Klanopraška čínska (Schizandra chinensis)

Ide o drevité liany s pravidelnými belavými kvetmi a červenými bobuľovitými plodmi.

Táto rastlina pochádza z východnej Ázie a ide o silný adaptogén.

V čínskej medicíne sa konzumujú listy a plody tejto rastliny v podobe čaju. Väčšina štúdií však skúmala iba účinok plodov a viac než stovka z nich potvrdzuje ich účinnosť.

Poďme si ich pár vymenovať.

  • Ruskí vedci potvrdili silný účinok Schizandry na stresovú odozvu organizmu pri veľmi intenzívnom fyzickom tréningu. Plody Schizandry dokázali znížiť hladinu kortizolu a vrátiť ju do normálnej hladiny (štúdia, štúdia).
  • Táto štúdia na skupine atlétov konzumujúcich extrakt z plodov Schizandry ihneď po výkone, ukazuje výrazné zníženie hladiny kortizolu po tréningu s porovnaním s placebo skupinou.
  • Táto štúdia skúmala kombináciu známych adaptogénov (Schizandra, pravý ženšen, posed biely, rozchodnica ružová). Tento mix bylín podávali rôznym druhom zvierat po dobu 10 dní. Po dokončení štúdie zistili u placebo skupiny (bez podávania adaptogénov) o 200% až 300% vyššiu hladinu kortizolu v porovnaní so zvieratami kŕmenými mixom adaptogénov.

2. Dierkovitosť päťlistá (Gynostemma)

Označovaná aj ako päťlistý ženšen, nesmie na našom zozname chýbať.

Patrí medzi najsilnejšie adaptogény a jej účinnosť potvrdzuje hneď niekoľko štúdií.

Dierkovitosť obsahuje vyše 90 druhov saponínov, čo je najväčšie množstvo z prírodnej ríše. Pre porovnanie pravý ženšen ich obsahuje "len" okolo 30.

Medzi tieto saponíny patria nielen steroidné (ovplyvňujúce náš hormonálny systém), ale aj ďalšie typy pozitívne pôsobiace na hladinu kortizolu v tele.

A čo na túto bylinku hovoria vedecké štúdie?

  • V tejto štúdii bolo potvrdené, že čaj z Gynostemie posilnil imunitný systém.
  • V tomto výskume slúžiacemu ako podklad jednej knihy, bolo zoskupených niekoľko štúdií potvrdzujúcich vysoké adaptogénne vlastnosti Gynostemie, keď táto bylinka dokázala priviesť ľudské hormóny späť na ich prirodzenú hladinu. A to vrátane kortizolu.

Jeden z najlepších spôsobov ako Gynostemiu užívať je formou čaju.

3. Ašvaganda (Indický ženšen)

Bylinka u nás už známa a nemal by ju prehliadnuť žiadny muž.

Ide o veľmi silný adaptogén, ktorý podľa posledných štúdií má aj vplyv na zvýšenie hladiny testosterónu.

Obsahuje mikroživiny, fytochemikálie, saponíny a ďalšie látky blahodárne pôsobiacie na naše telo.

Poďme sa pozrieť na pár štúdií o tejto bylinke.

  • Silný efekt ašvagandy na zníženie hladiny kortizolu potvrdzuje táto slepá štúdia vykonaná na ľuďoch.
  • V ďalšej štúdii bol zistený možný pozitívny efekt ašvagandy na stimuláciu hormónu štítnej žľazy. A to je dobrá správa. Nesprávne fungujúca štítna žľaza má za následok zvýšenie hladiny kortizolu na úkor testosterónu.
  • Táto zaujímavá štúdia preukazuje efekt ašvagandy na zvýšený počet spermií vďaka zníženiu oxidačného stresu v semenníkoch. Výsledkom štúdie bol tiež nárast testosterónu až o 40%.


Najlepšie využitie je prípravou odvaru z usušeného koreňa ašvagandy.

4. Rozchodnica ružová (Rhodiola rosea)

Ďalšia veľmi známa bylinka so silným adaptogénnym účinkom.

Rastie prevažne v arktickej a subarktickéj oblasti po celej severnej pologuli (Sibír, Severná časť Fínska a Ázia).

V minulosti rastlinu využívali ruskí olympijskí atléti a kozmonauti pre jej silné účinky v boji proti stresu.

Pozrime sa na najnovšie vedecké poznatky o tejto rastline.

  • Táto rastlina obsahuje viac ako 140 živín (viac tu). Niektoré sú známe pre svoj pozitívny vplyv na zníženie hladiny kortizolu (alkaloidy, terpenoidy a rôzne saponíny) a iné pre vplyv na zvýšenie testosterónu ( apigenin a quercetin ).
  • V tejto štúdii na 82 ľudských subjektoch užívajúcich Rozchodnicu ružovú, bolo potvrdené značné zníženie únavy a stresu.
  • Táto štúdia potvrdzuje efekt Rozchodnice ružovej na zlepšenie kvality spánku u zdravých mužov.
  • Ďalšie štúdie potvrdzujúce efekt Rozchodnice ružovej na zníženie hladiny kortizolu u ľudí.

Záver

Ak ste často v strese a hľadáte rýchlu cestu ako ho znížiť (a zlepšiť aj Vaše zdravie), vyskúšajte niektorú z uvedených bylín. Nielen, že Vám pomôžu bojovať s vysokou hladinou kortizolu, ale môžu aj ovplyvniť produkciu testosterónu.


za tím PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Odborník na zdravý životní styl a optimalizaci testosteronu. Poslední 4 roky přečetl snad všechny zahraniční studie a publikace na optimalizaci testosteronu. Důležité poznatky publikuje na tento blog.
Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.
Späť na blog