9 rád, ako sa najlepšie pripraviť na pracovný pohovor | PRIMULUS

9 rád, ako sa najlepšie pripraviť na pracovný pohovor

Takmer každý z nás to aspoň raz v živote zažije.

Väčšina častejšie, než raz.

Reč je o pracovnom pohovore.

Len to slovo vo väčšine z nás vzbudzuje stres a napätie.

Všetci, ktorí vedia, o čom hovorím, mi dajú za pravdu.

Ste nervózny z toho, aký urobíte prvý dojem. Neviete, aké oblečenie zvoliť? Neviete, na čo sa pýtať?

Stres a nervozita sú často na mieste.

Predsa len pracovný pohovor môže zmeniť náš život. Každá nová práca znamená nové skúsenosti, finančnú istotu a nové pracovné i osobné vzťahy.

Pokiaľ máte pred sebou podobnú životnú situáciu, je tento článok práve pre Vás.

Dnes si povieme 9 rád a tipov, ako sa čo najlepšie pripraviť na pracovný pohovor.

Využite tento článok ako prípravu pred každým svojím pohovorom a Vaša šanca na nové pracovné miesto sa razantne zvýši.

Poďme rovno k veci

Základom je príprava

Rovnako ako každý generál pred veľkou bitkou, i Vy sa musíte na každý pohovor pripraviť. Hlavné je zistiť si základné informácie o Vašom novom zamestnávateľovi a Vašej pozícii, na ktorú sa hlásite.

Čím viac toho viete, tým lepšie.

Zoznam.sk a hlavne Google.sk budú v tejto chvíli Vaši dobrí kamaráti.

A na čo by ste sa mali zamerať?

  • Aká veľká je spoločnosť? Má pobočky aj inde na Slovensku (alebo mimo Slovenska?)?
  • Ako dlho je na trhu? Jedná sa o novú firmu, alebo je na trhu už dlho?
  • V akej oblasti podniká? Kto je ich zákazník? Najväčší konkurent?

U manažérskych pozícií sú tieto vedomosti takmer nutnosťou, ale nepodceňujte prípravu, i keď sa hlásite na „nižšiu“ pozíciu.

Každý náborový zamestnanec bude milo prekvapený, keď prídete riadne pripravený.

A kde máte tieto údaje hľadať?

Nebojte sa opýtať (dopredu)

„Lenivá huba, holé nešťastie.“

Pokiaľ Vám niečo nie je jasné, tak sa pýtajte.

Zavolajte alebo napíšte email náborovému zamestnancovi danej spoločnosti. Pokiaľ budete hovoriť s profesionálom, rád Vám potrebné informácie predá alebo Vás aspoň odkáže na kompetentnú osobu.

Oblečte sa, ako najlepšie dokážete

U 94,6 % pohovorov platí, že čím lepšie sa oblečiete, tým lepší urobíte dojem.

To čo je u vyšších pozícií managementu povinnosťou, nezabúdajte taktiež u „nižších“ pozícií. Ukážte novému zamestnávateľovi, že máte naozaj záujem o danú pozíciu a vážite si toho, že Vám dali šancu sa o miesto uchádzať.

Ďalším dôležitým bodom je, že čím lepšie budete vypadať, tým sebavedomejšie sa budete cítiť.

A ako najlepšie sa obliecť?

Už ste sa niekedy pripravovali ako hosť na svadbu? Tak potom viete, ako na to.

Zájdite ku kaderníkovi, nájdite v šatníku najlepší kus oblečenia a vyleštite si topánky.

Mentálna príprava

Pohovor, ktorý Vás čaká je dôležitý, o tom niet pochýb.

Ale pokiaľ prácu nedostanete, nie je to koniec sveta.

Snažte sa prísť na pohovor v dobrom rozpoložení a nebuďte v strese. Mali by ste vypadať a cítiť sa sebavedomo a odhodlane.

Zbytočne sa pred pracovným pohovorom myšlienkami nezhadzujte. Nemyslite na to, čo nemôžete ovplyvniť.

Určite poznáte podobné hlasy v hlave...:

Budú o mňa vôbec stáť? Čo ak sa hlásia na rovnaké miesto lepší ľudia? Ten pohovor je určite len na oko, dávno majú niekoho vybraného...

S tým musíte prestať.

Zamerajte sa na to, čo je podstatné.

Je jedno, na ktorú pozíciu sa hlásite, vždy choďte na pohovor s tým, že ste pre novú spoločnosť jasným prínosom.

Tak sa musíte taktiež prezentovať.

Tajný tip: Pár minút pred pracovným pohovorom skúste jeden psychologický trik. Nájdite si pokojné miesto, zavrite oči a skúste si prehrať v hlave Váš pracovný pohovor ako film. Živo si predstavte, ako celý pohovor prebieha bez problémov a hladko a ako sú náboroví zamestnanci Vami nadšení.

Toto malé cvičenie Vám pomôže znížiť hladinu stresového hormónu a budete pôsobiť sebavedomejšie.

Skúste to.

Vždy na čas

Jednoduchá rada.

Vždy príďte 10 – 15 minút pred pracovným pohovorom.

Nezabudnite, že u veľkých firiem Vám môže cesta cez vrátnicu či recepciu pár minút zabrať, takže na to buďte pripravený.

Nedovoľte, aby na Vás musel nový zamestnávateľ čakať.

PS: Pokiaľ už idete neskoro, zavolajte dopredu a dajte vedieť, že prídete o pár minút neskôr.

Reč tela

Všetko začína stiskom ruky.

Zabudnite na „ľaknutú rybu“ a naučte sa optimálny stisk ruky.

Trénujte s niekým z Vášho okolia. Ani silno, ani slabo. Nájdite ten optimálny stisk ruky, ktorý bude pre ostatných príjemný.

Ďalej po celú dobu pracovného pohovoru stojte a seďte vzpriamene.

Dívajte sa ľuďom do očí a snažte sa pohybovať pokojne.

Keď hovoríte, nesiahajte si na tvár, majte ruky voľne položené na stole alebo pozdĺž tela.

Nie je to o Vás, ale o nich...

Nezabudnite, že nový zamestnávateľ chce prijať niekoho, kto mu pomôže v jeho podnikaní.

Nehovorte teda len o tom, čo ste dokázali, ale skôr o tom, ako pomôžete novej spoločnosti.

Čo tým myslím?

Na miesto:

„Mám 8 rokov praxe vo finančnej sfére“
„Mám výborné prezentačné schopnosti“
„Viem perfektne anglicky a nemecky“
„Predával som 3 roky v elektre“

Povedzte:

„Vzhľadom k mojim skúsenostiam Vám môžem pomôcť znížiť výdavky o 5-10%“
„Verím, že Vám dokážem priviesť nových zákazníkov“
„Som schopný podporiť Vaše vzťahy so zahraničnými klientmi vďaka mojim jazykovým schopnostiam“
„Dokážem profesionálne komunikovať so zákazníkmi i z iných oborov a tak podporiť výšku tržieb“
Skúste namiesto slovíčka „ja“ používať častejšie „Vy, Vás, Vaše...“

...

Verte, že na to každý zamestnávateľ lepšie počuje...

...preto buďte sami sebou

V poslednej dobe je stále dôležitejší fakt, ako dokážete zapadnúť do firmy ako človek.

Dobrý HR manažér premýšľa o tom, či zapadnete bez problémov do nového tímu a kolektívu. Ak budete s ostatnými tzv. „rovnaká krvná skupina“.

Takže sa nesnažte robiť zo seba niečo, čo nie ste.

Chovajte sa k náborovým zamestnancom s rešpektom, ale ukážte, že ste taký človek. Pokiaľ sa Vás opýtajú, pokojne povedzte, čo Vás baví, napĺňa alebo im povedzte i zábavnú historku, ktorá sa Vám stala po ceste na pohovor.

Je tu veľká šanca, že Vám to pomôže vytvoriť lepší vzťah už pri prvom pohovore a taktiež Vám to môže pomôcť byť lepšie zapamätateľný.

Pýtajte sa (počas)

Vždy si pripravte dopredu aspoň jednu či dve otázky priamo na pracovný pohovor.

Pretože pokiaľ človeka niečo zaujíma, tak sa pýta.

A Vás by nová práca určite zaujímať mala.

Nová práca je pre všetkých z nás dôležitá, takže by ste Váš záujem mali dať najavo už pri pracovnom pohovore.

Skúste nájsť niečo, čo nie je vtieravé, ale ostatní sa na to nepýtajú. Tým sa zvýši šanca, že si Vás náborový zamestnanec lepšie zapamätá.

Výborné rady, ako formulovať Vaše otázky na pracovnom pohovore môžete nájsť na blogu proudly.cz TU

Záver

Máme za sebou 9 rád, ako sa najlepšie pripraviť na pracovný pohovor.

Ešte raz si ich zhrnieme:

- poriadne sa pripravte
- nebojte sa opýtať
- oblečte sa ako najlepšie dokážete
- mentálna príprava
- vždy na čas
- reč tela
- nie je to o Vás, ale o nich...
- ...ale buďte sami sebou

a pýtajte sa

Verím, že tento článok pomôže Vám alebo Vašim známym pri ďalšom pracovnom pohovore.

Držím Vám palce.


za tím PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Odborník na zdravý životní styl a optimalizaci testosteronu. Poslední 4 roky přečetl snad všechny zahraniční studie a publikace na optimalizaci testosteronu. Důležité poznatky publikuje na tento blog.
Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.
Späť na blog