Ako zaručene posilniť Váš imunitný systém? 1. diel (1/2) | PRIMULUS

Ako zaručene posilniť Váš imunitný systém? 1. diel (1/2)

Pomaly ale isto nám začína jeseň, čo je nielen obdobím padajúceho lístia a Októberfestu, ale taktiež sychravého počasia sprevádzaného zvýšenou frekvenciou návštev u lekára s nádchou, kašľom či inou mužské telo celkom devastujúcou chorobou.

Za všetkými týmito ochoreniami, ktoré v tomto období chytáme omnoho ľahšie, stojí nízka imunita organizmu.

Poďme si spoločne ukázať, ako zaručene posilniť Váš imunitný systém, aby sa Vám tento rok tieto neduhy prírody vyhli oblúkom.

Niečo na úvod

Váš imunitný systém robí skutočne pozoruhodnú prácu – bráni Váš organizmus proti mikroorganizmom, vírom a baktériám, spôsobujúcich rôzne druhy chorôb. Ale ako to už niekedy býva, každý systém občas zlyhá a Vy ochoriete.

Je možné tento proces nejako ovplyvniť? Čo keď zlepšíte svoj jedálníček? Zvýšite príjem vitamínov a rastlinných prípravkoch určených k zlepšeniu imunity, či vykonáte ďalšie zmeny Vášho životného štýlu v nádeji, že tak perfektne posilníte Vašu imunitu?

Táto myšlienka je síce lákavá, ale schopnosť dosiahnuť dokonale silnej imunity je takmer nemožná a to hneď z niekoľkých dôvodov.

Imunitný systém je skutočne SYSTÉM. Nie jednoduchý prvok. To znamená, že pokiaľ má naozaj správne fungovať, musia byť jednotlivé prvky systému v harmónii a rovnováhe. O jednotlivých funkciách imunitného systému vzniká mnoho štúdií, ale dosiaľ neexistuje žiadna štúdia, ktorá by vysvetlila priamu väzbu „správneho“ životného štýlu a posilnenia imunity.

To však neznamená, že životný štýl a jeho vplyv na imunitný systém nie je zaujímavý a nemal by byť študovaný. Celá rada vedcov skúma účinky diét, cvičenia, veku, psychickej námahy, bylinných prípravkov a ďalších faktorov na posilnenie imunity, ako u ľudí, tak u zvierat. A hoci sa začali objavovať veľmi zaujímavé výsledky týchto výskumov, stále by sa dali považovať za veľmi predbežné.

Nasledujúce odstavce zhŕňajú niektoré z týchto výskumov a môžu byť dobrým vodítkom k tomu, ako posilniť Váš imunitný systém.

1. Zažite si návyky zdravého životného štýlu

Ako prvý krok, ktorý by ste mali urobiť pre posilnenie svojej imunity, je prijať zdravý životný štýl za vlastný. Každá časť Vášho tela, vrátane Vášho imunitného systému, pracuje lepšie, pokiaľ dodržujete tieto návyky správnej životosprávy:

• Nefajčite
• Jedzte veľa ovocia a zeleniny
• Pravidelne cvičte
• Pravidelne si kontrolujte krvný tlak
• Pokiaľ pijete alkohol – pite s mierou
• Doprajte si dostatok spánku
• Snažte sa predchádzať vzniku infekcie pravidelným umývaním rúk a omývaním potravín pred konzumáciou

2. Dodržujte správnu životosprávu

Rovnako ako každá bojová jednotka i armáda imunitného systému potrebuje správnu a hlavne pravidelnú výživu.

Bez nej sa bojuje len veľmi ťažko.

Vedcom je už dlho známy fakt, že ľudia žijúci v chudobe a trpiaci podvýživou sú omnoho viac náchylní k infekčným chorobám. Zdá sa teda, že zvýšená miera ochorení je spojená s „podvýživou“ imunitného systému. Avšak existuje len veľmi málo štúdií, ktoré by fakt, že by výživa a imunitný systém boli prepojené, potvrdili.

Existujú štúdie, ktoré potvrdzujú, že nedostatok stopových prvok ako zinok, selén, železo, vitamín A, B6, C a E mení reakcie imunitného systému u zvierat. Avšak dopad týchto reakcií na systémové zmeny vo zvieracom organizme je menej jasný. I napriek tomu môže byť vplyv nedostatku stopových prvkov posudzovaný rovnako u ľudí ako u zvierat.

Takže čo s tým môžeme robiť? Pokiaľ máte podozrenie, že Vaša strava neobsahuje všetky potrebné stopové prvky, ktoré majú vplyv na imunitu – zmeňte to.

Pokiaľ nemáte radi zeleninu, či preferujete biely chlieb namiesto celozrnného, bolo by vhodné doplniť Váš prísun týchto látok vhodným multivitamínom.

Voľba toho správneho multivitamínu by mala vychádzať predovšetkým z jeho zloženia a určite tu neplatí tvrdenie „Čím viac, tým lepšie“. Ba naopak – omnoho dôležitejší je obsah kvalitných minerálov v správnom pomere. Tu je sumár minerálov a stopových prvkov, ktoré by Váš multivitamín mal obsahovať.

Selén – niektoré štúdie naznačujú, že ľudia s nízkym prísunom selénu sú vystavení väčšiemu riziku rakoviny močového mechúra, pŕs, hrubého čreva, konečníka, pľúc a prostaty. V súčasnosti prebieha rozsiahla štúdia, v ktorej vedci skúmajú účinky kombinácie selénu a vitamínu E na prevenciu rakoviny prostaty.

Vitamín B6 – niekoľko štúdií naznačuje, že nedostatok vitamínu B6 môže viesť k zníženiu aspektov imunitnej odozvy, ako napríklad schopnosť lymfocytov zrieť a deliť sa na rôzne bunečné typy. Malými, ale pravidelnými dávkami tohto vitamínu obnovíte funkcie Vášho imunitného systému. Avšak predávkovanie nie je dobré a môže Vám naopak uškodiť.

Vitamín C – na závery ohľadom vitamínu C a jeho vplyvu na imunitný systém je ešte priskoro. Mnoho štúdií rozoberá vitamín C všeobecne, ale nie v konkrétnej súvislosti s imunitným systémom. Zatiaľ sa potvrdil iba fakt, že vitamín C funguje skôr v súčinnosti s inými vitamínmi a stopovými prvkami, než žeby mal vplyv na imunitu sám o sebe.

Vitamín D – po mnoho rokov bol lekárom známy fakt, že ľudia postihnutí tuberkulózou, dobre reagujú na slnečné svetlo. Vysvetlenie je teraz na dosah ruky. Vedci zistili, že vitamín D, produkovaný kožou pri vystavení slnečnému žiareniu, ničí baktérie „Mycobacterium tuberculosis“ spôsobujúcich tuberkulózu. Rovnako sa zdá, že vitamín D má podobnú schopnosť bojovať i s inými baktériami a ochoreniami, preto je veľmi múdre dopĺňať tento vitamín vhodným doplnkom stravy.

Zinok – je stopový prvok nevyhnutný pre bunky imunitného systému a jeho nedostatok má za následok, že T bunky a ďalšie bunky imunitného systému nefungujú tak, ako majú. Je dôležité však neprekračovať doporučenú dennú dávku zinku, nakoľko príliš vysoké dávky môžu naopak spomaliť funkcie imunitného systému.

3. Nebuďte v strese

Moderná medicína odhalila spojenie medzi fyzickým a duševným zdravím. Široká škála chorôb vrátane podráždeného žalúdku, žihľavka a dokonca ochorenia srdca sú spojené s účinkami emocionálneho stresu. Ale i keď sú vzťahy medzi stresom a imunitou skúmané celou radou vedcov, nie je to zatiaľ hlavná oblasť záujmu imunológov.

Štúdium vzťahu medzi stresom a imunitou predstavuje totiž mnoho úskalí. Ako napríklad to, že stres je veľmi náročné definovať. To, čo môže byť totiž pre niekoho veľmi stresujúca záležitosť, iný zvláda úplne s prehľadom. Keď sú ľudia vystavení situáciám, ktoré považujú za stresujúce, je veľmi náročné merať, koľko stresu cítia. Vedci preto môžu merať iba symptómy, ktoré sa stresom prejavujú, ako napríklad zrýchlený tlkot srdca alebo potenie. Ale tieto signály môžu byť spôsobené zároveň i inými faktormi, než len stresom.

Záverom však zostáva, že neustále vystavovanie sa stresovým situáciám Vášmu zdraviu príliš neprospeje.

„Prečítajte si taktiež 5 rád, ako zvládať stres a depresie TU!“

V ďalšom diele nášho článku sa pozrieme na najlepšie prípravky a bylinky pre posilnenie imunity a aký vplyv má na imunitu fyzická aktivita a zimné počasie.

Druhý diel si môžete prečítať TU!


za tím PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Odborník na zdravý životní styl a optimalizaci testosteronu. Poslední 4 roky přečetl snad všechny zahraniční studie a publikace na optimalizaci testosteronu. Důležité poznatky publikuje na tento blog.
Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.
Späť na blog