Cholesterol – základný stavebný kameň pre Váš testosterón | PRIMULUS

Cholesterol – základný stavebný kameň pre Váš testosterón

Strava hrá dôležitú úlohu pri optimalizácii testosterónu.

A aj keď sa Vám to na prvý pohľad nemusí zdať pravda, jednou z najdôležitejších látok pre tvorbu testosterónu je práve cholesterol.

V tomto článku si krátko povieme čo je cholesterol, prečo by Vás mal zaujímať a akým spôsobom ho prijímať.

Cholesterol môžeme rozdeliť na dve skupiny, HDL (vysokodenzitný lipoproteín), ktorý dopravuje cholesterol z krvi do pečene a tým tak chráni cievy pred jeho usadzovaním a potom LDL (nízkodenzitný lipoproteín), ktorý je zodpovedný za ukladanie cholesterolu v cievach.

V minulosti boli všetky diéty s vysokým obsahom cholesterolu považované za nezdravé. Pokiaľ ale obmedzíte alebo dokonca zastavíte príjem cholesterolu, Vaše telo nebude fungovať správne.

Cholesterol zastáva v tele niekoľko veľmi dôležitých funkcií. Je základným stavebným kameňom niekoľkých hormónov, pomáha produkovať žlč a stará sa o správny metabolizmus vitamínov rozpustných v tukoch.

A prečo bol dlhodobo cholesterol považovaný za zlý?

Tento mýtus sa šíri už od roku 1950, kedy bolo prehlásené, že vysoký obsah nasýtených tukov spôsobuje šancu na onemocnenie srdca, mozgové mŕtvice a podieľa sa na kôrnatení ciev.

V roku 2010 bola však zverejnená štúdia, z ktorej vyplýva, že neexistuje dostatok dôkazov, že nasýtené tuky majú vplyv na srdečné choroby alebo mŕtvicu.

Tým sa taktiež vysvetľuje fakt, že za posledných 60 rokov, kedy boli propagované iba nízkotučné diéty rastie počet srdečných onemocnení stále nahor, aj keď by tomu malo byť naopak.

Problém totiž nastal, keď sa nasýtené tuky vymenili za rafinované sacharidy a tým škodlivý LDL cholesterol začal v krvi stúpať a HDL zase klesať. Preto sa zvyšuje taktiež riziko kardiovaskulárnych chorôb. Rafinované cukry totiž tvoria v cievach miniatúrne zápaly, ktoré potom zvyšujú tvorbu LDL.

Cholesterol je základnou zložkou (tzv. prekurzorom) pre tvorbu testosterónu. Dôležité je vedieť, že strava bohatá na cholesterol a nízka na rafinované cukry značne zvýši hladinu testosterónu, najlepšie v kombinácii so silovým tréningom.

Najlepšie zdroje zdravého cholesterolu zaistíme pri konzumácii mäsa, vajec a kvalitných mliečnych potravín s konzumáciou ovocia a zeleniny s vysokým obsahom antioxidantov, ktoré znižujú voľné radikály tvorené kvôli zápalom v tele.

PS: Pokiaľ sa chcete viac dozvedieť o zdravých tukoch pre optimálnu tvorbu testosterónu, určite si prečítajte náš článok: Ako správne tuky dokážu zvýšiť testosterón?


za tím PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Odborník na zdravý životní styl a optimalizaci testosteronu. Poslední 4 roky přečetl snad všechny zahraniční studie a publikace na optimalizaci testosteronu. Důležité poznatky publikuje na tento blog.
Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.
Späť na blog