Mužský pohlavný hormón. Čo o ňom musíte vedieť? | PRIMULUS

Mužský pohlavný hormón. Čo o ňom musíte vedieť?

Najzásadnejšie mužský pohlavný hormón je testosterón. Testosterón je pre každého muža kľúčový pre správnu funkciu celého reprodukčného systému organizmu, ale hrá zásadnú úlohu aj v ďalších oblastiach života.

V posledných rokoch sa bohužiaľ muži stretávajú s výrazným úbytkom testosterónu. Testosterón zvyčajne začína klesať okolo tridsiateho roku života.

Každý rok sa jeho hladina znižuje približne o 1%. Ale bohužiaľ sa pokles testosterónu čím ďalej viac prejavuje aj u mladších mužov. Na vine môže byť hneď celý rad faktorov, počnúc zlým životným štýlom alebo nesprávnym jedálničkom a stresom.

Nízka hladina testosterónu ovplyvňuje nielen telesné funkcie muža, medzi ktoré patrí erekcie a plodnosť, ale aj psychické funkcie. Nízka hladina testosterónu sa dá riešiť.

Testosterón sa radí medzi steroidné hormóny zo skupiny androgénov. Testosterón vzniká v pohlavných žľazách (semenníkoch) a v bunkách nadobličiek.

Testosterón hrá zásadnú úlohu pri tvorbe spermií. V puberte má testosterón za úlohu vyvíjať pohlavné rysy mužov - rast chlpov, rast svalovej hmoty alebo tvorbu hrubého hlasu. Testosterón u mužov ovplyvňuje spaľovanie tuku v podpazuší, buduje svalovú hmotu, podporuje silu kostí a zdravie srdca.

A ako sme sa zmienili, má vplyv na psychiku muža. Podporuje libido, sexuálnu výkonnosť a čo ste možno nevedeli, tak i túžbu po úspechu.

Ako spoznáte, že môžete trpieť na nízku hladinu testosterónu?

Môžu sa u vás prejaviť poruchy erekcie, nízke libido, úbytok svalovej hmoty, energie, množenie telesného tuku, oslabenie pamäti a koncentrácie, podráždenosť, depresie, nadmerné potenie a návaly horúčavy, spánková apnoe alebo nespavosť či znížená schopnosť oplodnenia.

Hladinu testosterónu si môžete nechať zmerať u lekára. V rámci vyhodnotenia testu sa ale musí vziať do úvahy oveľa viac než len samotná hladina testosterónu. V niektorých prípadoch by bola testosteronová liečba zbytočná.

Je potrebné započítať BMI. Pri nadváhe alebo obezite zvyčajne dochádza k poklesu testosterónu. Vo chvíli, keď sa podarí upraviť telesnú hmotnosť, spraví sa aj hladina testosterónu. Rovnako tak sa uvažuje o hodnotách FSH a LH. Jedná sa o hormóny pohlavné žľazy.

Podľa nich sa dá určiť, kde je problém. Problém môže byť v semenníkoch, podmozgovej žľaze alebo sa nemusí o problém ani rokovať. Obdobne je dôležitý aj váš stav z hľadiska pociťovania ťažkostí, zmeny telesnej stavby, ochlpenia, alebo funkčných zmien. Ťažkosti potom podľa vyhodnotenia rieši urológ alebo endokrinológ.

Nízka hladina testosterónu sa dá upraviť aj za pomocou správneho jedálnička. Do jedálnička zahrňte stravu bohatú na zinok, draslík a horčík. Ďalej obmedzte alkohol a rozviňte fyzickú aktivitu, ktorá napomáha zlepšiť kondíciu.

Pre správnu hladinu testosterónu musíte dostatočne dlho a kvalitne spať. V spánku sa produkujú zdravé pohlavné hormóny. Ak spíte málo, zvýši sa produkcia stresového hormónu a zníži sa produkcia testosterónu.

Ktoré potraviny by ste mali pre zvýšenie testosterónu do jedálnička zaradiť? Na prehľad sa môžete pozrieť TU.

Záver:

Testosterón ovplyvňuje u mužov celý rad telesných funkcií. Je teda dôležité si správnu hladinu testosterónu, a to hlavne v neskoršom veku, udržať.

Nemusíte nutne chodiť na injekcie alebo využívať tablety, niekedy postačí vyvážený jedálniček bohatý na potraviny zvyšujúce testosterón prirodzene.

Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.
Späť na blog