Sacharidy a ich dôležitosť pre testosterón | PRIMULUS

Sacharidy a ich dôležitosť pre testosterón

Nedávno sme si vysvetlili dôležitosť zdravých tukov pre tvorbu testosterónu. Dnes sa pozrieme na ďalší zdroj energie pre telo (a testosterón) a tým sú sacharidy.

V súčasnej dobe sú populárne nízko-sacharidové diéty. Jete iba bielkoviny, zdravé tuky a žiadne alebo minimum sacharidov.

Tieto diéty sú zdravé a ľudia po nich začnú chudnúť.

Pokiaľ ale Váš testosterón nechcete pridusiť na minimum, sacharidov sa nebojte. Ba naopak. Pre tvorbu testosterónu sú nevyhnutné.

V našom jedálničku sme uviedli najlepší pomer živín pre tvorbu testosterónu. A sacharidom patrí 30%.

Lenže nie sú sacharidy ako sacharidy.

Dnes si spomenieme tie najlepšie pre Váš testosterón.

Sacharidy a testosterón

A začneme hneď sumárom niekoľkých štúdií.

  • V prvej štúdii výskumníci rozdelili subjekty do dvoch skupín. Jedna skupina jedla stravu bohatú na sacharidy s menším počtom bielkovín. Druhej skupine bola podávaná diéta bohatá na bielkoviny s menším počtom sacharidov. Príjem tukov bol u oboch skupín rovnaký. Po 10 dňoch skupina s vyšším príjmom sacharidov mala o 36% vyššiu hladinu voľného testosterónu a nižšiu hladinu stresového hormónu kortizolu s porovnaním s druhou skupinou.

  • V ďalšej štúdii vedci zistili, že u cvičiacich mužov sa pri nízko-sacharidovej diéte rýchlo zvyšoval stresový hormón kortizol. Čo už ako vieme nie je dobré pre Váš testosterón.

  • Táto štúdia sledovala 2 skupiny mužov, ktorí podstúpili intenzívny tréning po dobu 3 dní. Rozdiel bol v ich príjme sacharidov. Jedna skupina dostávala 60% kalórií zo sacharidov a druhá skupina 30%. Po skončení 3 denného intenzívneho tréningu bola zmeraná hladina voľného testosterónu a kortizolu. Muži s vyšším príjmom sacharidov mali vyšší testosterón a nižší kortizol než druhá testovaná skupina. Čo nám z toho plynie? Pokiaľ cvičíte, je dobré v deň tréningu zaradiť väčšie množstvo sacharidov.

Dobre. Teraz už vieme, že sacharidy sú dôležité pre optimálnu tvorbu Vášho testosterónu.

Sú si ale všetky sacharidy rovné?

Určite nie.

V súvislosti s testosterónom si ich rozdelíme do dvoch skupín:

A) Škrobovité sacharidy a zelenina: ako sú zemiaky, batáty, repa, mrkva, kvaka, tekvica atď.

B) Obilniny: pšenica, ryža, cestoviny, kukurica, chlieb atď.

Pokiaľ je Vaším cieľom optimalizácia testosterónu, mali by ste jesť väčšinu sacharidov zo skupiny A.

Nižšie si uvedieme pár dôvodov prečo:

Väčšina obilnín obsahuje veľké množstvo lepku a ten zvyšuje účinky prolaktínu v tele (štúdia, štúdia). A prolaktín pôsobí negatívne na hladinu testosterónu.

Obilniny zvyšujú šancu zápalu a tie zvyšujú hladinu kortizolu v tele. A ako už vieme, kortizol zabraňuje tvorbe testosterónu.

To neznamená, že by ste mali obilniny vynechať. Pokiaľ si občas dáte ryžu alebo cestoviny, tak to Váš testosterón moc nepozná. Skôr sa ale snažte prijímať sacharidy zo skupiny škrobovitej zeleniny.

Najlepším príkladom sú zemiaky, ktoré sa dajú pripraviť na mnoho chutných spôsobov.

Záver

Pre tvorbu testosterónu sú sacharidy nevyhnutné a nie je dôvod sa ich obávať. Vždy si strážte celkový príjem kalórií a pokiaľ cvičíte, určite sa nebojte sacharidov pridať.

Zdroj: http://www.anabolicmen.com/carbohydrates-testosterone/ - so zvolením autora


za tím PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Odborník na zdravý životní styl a optimalizaci testosteronu. Poslední 4 roky přečetl snad všechny zahraniční studie a publikace na optimalizaci testosteronu. Důležité poznatky publikuje na tento blog.
Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.
Späť na blog