Selén a jeho účinky na náš organizmus | PRIMULUS

Selén a jeho účinky na náš organizmus

Existujú prvky pôsobiace pozitívne na ľudský organizmus bez toho, aby sa o nich moc hovorilo. Medzi jeden taký radíme selén.

Selén patrí medzi veľmi účinné antioxidanty. Ľudské telo síce potrebuje selén len v stopovom množstve, ale aj tak hrá významnú úlohu. Selén je esenciálna živina. Ľudské telo si ho nedokáže samo vyrobiť a musí ho čerpať z potravy.

Jedným z najlepších zdrojov selénu je mäso. Príjem selénu z mäsa by ste ale mali vyvažovať aj rastlinnou stravou, v ktorej sa selén tiež nachádza.

Bezproblémové fungovanie štítnej žľazy a metabolizmu. Za tieto procesy je čiastočne zodpovedný tiež selén. Veľkou hrozbou pre náš organizmus je oxidačný stres.

Oxidačný stres spôsobuje ochorenie srdca, ciev a vznik rakoviny. Môžeme si za neho v mnohých prípadoch sami. Vznik voľných radikálov vedúcich k vzniku oxidačného stresu podporuje fajčenie, konzumácia alkoholu a nadmerný stres.

Selén tu plní kľúčovú úlohu. Selén zmierňuje oxidačný stres v organizme pomocou likvidácie voľných radikálov. Všeobecne všetky antioxidanty pomáhajú zneutralizovať voľné radikály v organizme.

Selén ako bojovník proti zhoršovaniu duševného zdravia

Dnešná tlač a odborné magazíny čím ďalej viac píšu o nebezpečenstve ochorenia Alzheimerovou chorobou. Nebezpečenstvo je zvýšené predovšetkým u starších ľudí a čísla sú pomerne hrozivé.

V Mladej Fronte vyšiel nedávno článok popisujúci zvyšujúci sa podiel populácie postihnutej touto chorobou. Odborníci bijú na poplach - v budúcnosti bude percento chorých ešte vyššie!

Alzheimerova choroba spôsobuje stratu pamäti, ovplyvňuje myslenie a zhoršuje kognitívne funkcie človeka.

Na tejto chorobe sa podieľa aj už spomínaný oxidačný stres. Vedľa ochorenia Alzheimerovou chorobou sa zvyšuje riziko ochorenia Parkinsonovou chorobou alebo sklerózou multiplex.

Z niekoľkých štúdií vyplynulo, že osoby s nízkou hladinou selénu v krvi, trpia Alzheimerovou chorobu.

Ako bojovať proti týmto zákerným chorobám? Riešením môže byť konzumácia potravín a doplnkov s obsahom selénu. Dobrým tipom je "stredomorská diéta" obsahujúce plody mora alebo orechy.

Selén zvyšuje hladinu testosterónu v tele

V minulosti sa vykonávalo niekoľko štúdií zameraných na hladinu selénu v organizme vo vzťahu k hladine testosterónu.

Dospelo sa k záveru, že selén pomáha zvyšovať hladinu testosterónu. Selén vedie k zvýšeniu testosterónu zlepšuje mužskú plodnosť, a to predovšetkým u mužov s predchádzajúcim nedostatkom tohto minerálu.

Pozitívne účinky sa nemusia nijako výrazne prejaviť, ak máte hladinu selénu v norme a dlhodobo prijímate jeho dostatočné množstvo.

Dávajte si pozor na predávkovanie. Predávkovanie selénom môže spôsobiť vedľajšie účinky. Vždy dodržiavajte presné dávkovanie.

Predávkovanie selénom sa môže prejavovať únavou, hnačky, "kovovou" príchuťou v ústach, výkyvami nálad alebo vypadávaním vlasov.

Viete, čo sú selenoproteiny a aký majú význam? Značný!

Jedná sa o rodinu proteínov obsahujúcich selén vo forme aminokyselín. Selén je kľúčová látka pre tvorbu selenoproteinov v organizme.

Selenoproteiny sú zapojené do metabolizmu štítnej žľazy, obrany antioxidantov, produkcie spermií, správnej funkcie svalov a reakcie imunitného systému na očkovanie.

Selén ochraňuje organizmus pred kardiovaskulárnymi chorobami

Vedeli ste, že nízka hladina selénu zvyšuje riziko ochorenia hlavných tepien srdca?

Selén znižuje riziko kardiovaskulárnych ochorení zmierňovaním zápalu a oxidačného stresu v organizme. Oxidačný stres je nebezpečný z dôvodu podieľania sa na vzniku aterosklerózy. Tá spôsobuje zúženie a upchávanie ciev, vrátane zhoršenia zásobovania tkanív kyslíkom.

Následkom aterosklerózy je mozgová mŕtvica alebo infarkt myokardu.

Konzumáciou potravín obsahujúcich selén výrazne predídete aj týmto nebezpečným ochoreniam.

Kde selén hľadať?

Selén je vo väčšom množstve obsiahnutý v para orechoch, slnečnicových semienkach, tuniakovi, kurčati, kuracích prsiach či vajciach. Dobrým zdrojom je tiež cesnak, šošovica, hrach, lesné huby, bravčové mäso a ryby. Môže sa jednať o viac druhov rýb, vrátane marinovaných, údených, sladkovodných či morských.

Záver:

Ako sa ukazuje, nie je dôležité konzumovať len vitamíny a minerály verejne známe, veľkú službu telu preukazujú aj potlačení bojovníci. Bez nich by ľudský organizmus trpel na rad chorôb. Ak ste selén a jeho účinky nepoznali, ukázali sme vám možnosť, ako byť zase o niečo zdravší.

Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.
Späť na blog