Vitamín A a jeho vplyv na testosterón | PRIMULUS

Vitamín A a jeho vplyv na testosterón

Akokoľvek môže byť názov zavádzajúci, vitamín A nie je jediná zlúčenina. Je to vlastne termín pre skupinu aktívnych látok, obsahujúcich prevažne retinal, retinol a kyselinu retinovú, spolu s niekoľkými karotenoidmi ako: alfa-karotén, beta-karotén, luteín a lykopén, čo sú provitamíny, ktoré telo dokáže previesť na aktívnu formu vitamínu A.
Odporučená denná dávka vitamínu A pre dospelého muža je v rozmedzí 900 – 3000 mg retinalu, retinolu či kyseliny retinovej alebo asi 12 – 24 krát väčšia u karotenoidov. Tie majú totiž menšiu biologickú dostupnosť a sú taktiež „chudším“ zdrojom vitamínu.

Vitamín A je taktiež jedným z „24 esenciálnych vitamínov, nevyhnutných pre prežitie ľudstva“ a je pre to dobrý dôvod...

...nakoľko bez adekvátneho množstva vitamínu A by ste pomaly oslepli, Váš imunitný systém nebude fungovať normálne, Vaše telo nebude správne odbúravať tuky a nehladiac na to všetko, sa ešte stanete neplodnými.

Tak to bolo na úvod o tejto skupine vitamínov a teraz sa pozrieme na jeho (ich) vplyv na Váš testosterón.

Vitamín A a testosterón

Zatiaľ neexistuje mnoho štúdií, ktoré by skúmali účinok vitamínu A na hladinu testosterónu u mužov, ale niekoľko štúdií predsa len poukazuje na pozitívnu asociáciu medzi týmto vitamínom a produkciou androgénov.

Vitamín A sa nachádza vo vnútri testikulárnych Sertoliho buniek vo forme retinalu a v prípade potreby ho telo prevádza na biologicky aktívnejšiu formu v podobe kyseliny retinovej. Existujú taktiež štúdie (bohužiaľ zatiaľ iba na hlodavcoch), ktoré preukazujú, že pokiaľ dôjde k úbytku vitamínu A vo vnútri semenníkov, dôjde i k prudkému poklesu testosterónu.

Pokiaľ máte nedostatok vitamínu A, Vaše telo nie je schopné správne prijímať tuky z potravy. A ako už určite viete z našich skorších článkov, správny príjem tukov má úplne zásadný vplyv na produkciu testosterónu vo Vašom tele. Teda je veľmi pravdepodobné, že nedostatok vitamínu A má negatívny dopad na produkciu testosterónu.

Vaše telo taktiež využíva zlúčeninu s názvom Transferín (taktiež Transferrin), čo je glykoproteín, syntetizovaný v pečeni, slúžiaci k transportu molekúl cholesterolu do Leydigových buniek a jeho premene na testosterón. Bez vitamínu A je pre telo veľmi ťažké syntetizovať transferín a zaistiť tak transport cholesterolu a jeho premenu v testosterón.

Existuje mnoho dôkazov, že nedostatok vitamínu A nie je dobrý pre produkciu testosterónu, avšak na druhú stranu rovnako neexistuje dôkaz, ktorý by potvrdil, že zvýšenými dávkami či dokonca predávkovaním vitamínom A zvýšite hladinu Vášho testosterónu.

Pokiaľ si myslíte, že Vaše telo potrebuje doplniť vitamín A, najbežnejšou formou doplnku stravy sú vitamíny, obsahujúce karotenoidy. Karotenoidy síce nie sú aktívnou formou vitamínu A, avšak dobrá správa je tá, že sa môžete doslova predávkovať karotenoidmi a telo si vezme iba to, čo potrebuje.

Kde ho čerpať?

Potraviny ako mrkva, či sladké zemiaky sú rovnako veľmi dobrými a naviac prírodnými zdrojmi týchto provitamínov (100 g sladkých zemiakov obsahuje 380% DDD, 100 g mrkvy obsahuje 340% DDD).

Pre získanie aktívnej formy vitamínu A (retinal, retinol, kyselina retinová) sú najlepšími zdrojmi napr. hovädzia pečeň (100 g obsahuje cca 1400% DDD) či lyžička oleja z tresčej pečene (cca 100% DDD).

Záver

Vitamín A má pomerne zásadný vplyv na produkciu Vášho testosterónu a jeho nedostatok sa rýchlo prejaví. Našťastie žijeme vo vyspelej zemi a nie je ťažké prijímať tento vitamín z potravy. Ak však máte pocit, že Vám tento vitamín chýba, bežte sa rýchlo poohliadnuť po niektorých potravinách zmienených vyššie.


za tím PRIMULUS
Ing. Jan Klusák
Ing. Jan Klusák
Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.
Späť na blog