Vitamín C a jeho vplyv na testosterón | PRIMULUS

Vitamín C a jeho vplyv na testosterón

Kto by ho nepoznal – Vitamín C či kyselina askorbová – pravdepodobne najviac preskúmaný a vzhľadom k svojej cene a dostupnosti taktiež najviac používaný doplnok stravy na svete.

O jeho pozitívnych účinkoch na ľudský organizmus bolo napísaných nespočetne veľa publikácií. Má zdravotné tvrdenie o jeho pozitívnom vplyve asi na všetky časti ľudského tela.

Ale čo účinky vitamínu C na testosterón? O tejto téme sa tak často nehovorí. Teda až doposiaľ.

Poďme si o vitamíne povedať niečo viac, než sa len dočítate na príbalových letákoch.

Kyselina askorbová a jej vplyv na testosterón

Vitamín C je jedným zo základných vitamínov nutných pre prežitie a ako som už zmienil vyššie, je jedným z najlacnejších, najbezpečnejších a najrozšírenejších doplnkov stravy na svete.

Je to látka rozpustná vo vode a jeho hlavnou pozitívnou vlastnosťou je, že funguje ako antioxidant. Avšak to, čo väčšina ľudí nevie, je fakt, že vitamín C funguje taktiež ako oxidant – alebo okysličovadlo. Len závisí na tom, čo v danú chvíľu telo potrebuje.

Ďalej pomáha pri biosyntéze niekoľkých telesných enzýmov a napr. v kombinácii s cesnakom neskutočne zvyšuje hladinu oxidu dusnatého v krvi, a tým zlepšuje prietok krvi a okysličenie svalov. Ale ako vlastne tento vitamín ovplyvňuje hladinu testosterónu u mužov?

  • Za prvé – v tejto in vitro (alebo skúmavke) štúdii bolo dokázané, že vitamín C funguje ako donor elektrónu a tak môže regenerovať poškodené molekuly testosterónu až o 58%. Ďalšia podobná štúdia dokazuje, že vitamín C bol schopný zvýšiť hladinu testosterónu v Leydigových bunkách.
  • Niekoľko štúdii uskutočnených so zvieratami preukázalo, že vitamín C chráni testikulárne Leydigové bunky pred oxidačnými stresormi ako alkohol, hluk, stres, olovo, kadmium, antibiotiká, arzén, PCB a ďalšie. Podobne ochranné účinky boli pozorované taktiež u ľudských jedincov.
  • Posledná vec, ktorá v tejto súvislosti stojí za zmienku je fakt uvedený v tejto štúdii a to, že suplementácia vitamínom C znižuje hladinu stresového hormónu kortizolu. A pomer testosterónu voči kortizolu v tele v prospech testosterónu má za následok vytvorenie anabolického efektu.

Takže v skratke. Každý, kto chce uchrániť svoje telo pred oxidatívnym poškodením by mal užívať vitamín C ako doplnok stravy. Vitamín C taktiež pomáha ťažko trénujúcim športovcom v redukcii kortizolu, a tým k vyvolaniu anabolického efektu v tele.

A koľko vitamínu C by sme mali užívať?

Tu neexistuje úplne jednoznačná odpoveď. Pokiaľ ste zdravý, Vaše telo má pomerne veľké vlastné zásoby vitamínu C – okolo 2 g. Túto hladinu môžete udržiavať príjmom 100 mg kyseliny askorbovej denne. Doporučená denná dávka (*DDD) vitamínu C je 80 – 100 mg. Toto nízke množstvo môžete pomerne ľahko získať z potravy (kiwi, citrusové plody atď.) alebo z nejakého veľmi kvalitného multivitamínu.

Avšak pokiaľ ste v strese alebo vystavený pôsobeniu látok, ktoré spôsobujú oxidačný stres v tele, vyššie dávky (1 – 5 g/denne) vitamínu C ochránia Leydigové bunky pred poškodením. Pre zníženie obsahu kortizolu v tele stačia 1 – 3 gramy vitamínu C denne.

Najlepšou formou pre suplementáciu vitamínu C je buďto čistá kyselina askorbová, ktorú zoženiete napr. tu alebo ako súčasť kvalitného multivitamínu s obsahom 100 mg vitamínu C.

Takže zhrnuté, podčiarknuté:

Zvyšuje vitamín C hladinu testosterónu v tele? Nie priamo, ak sa budeme striktne držať faktov z najnovších štúdií týkajúcich sa výskumu vitamínu C na ľudský organizmus. ALE!!! V dnešnej uponáhľanej dobe, kedy je Vaše telo vystavené mnohým toxínom z nekvalitnej potravy, zlého ovzdušia či sedavému zamestnaniu, prebiehajú niektoré oxidačné deje priamo v pohlavných žľazách. Zvýšeným príjmom vitamínu C ochránite molekuly testosterónu pred oxidáciou vplyvom stresových faktorov.

A to je jedným z dôvodov, prečo si myslím, žeby väčšina mužov mohla ťažiť z doplnkovej suplementácie vitamínom C.

Zdroj: http://www.anabolicmen.com/vitamin-c-testosterone/ - so zvolením autora


za tím PRIMULUS
David Buchta
David Buchta
Odborník na zdravý životní styl a optimalizaci testosteronu. Poslední 4 roky přečetl snad všechny zahraniční studie a publikace na optimalizaci testosteronu. Důležité poznatky publikuje na tento blog.
Páči sa Vám tento článok?
Zdieľajte ho alebo pošlite svojim známym.
Späť na blog